Ćwiczenia na kolana – wzmocnienie kolan po kontuzji,
trening w przypadku bólu kolan

 
Wiele osób zastanawia się, jak wykonywać ćwiczenia na kolana, kiedy pojawia się ból. Bardzo często przyczyna jego występowania nie jest jednoznacznie określona, badania usg nie wykazują nic niezwykłego, a lekarz diagnozuje przeciążenie stawu kolanowego, ale żadnych konkretów. Otóż przyczyn występowania bólu w kolanach, poza urazami mechanicznymi może być sporo.
 
Najpowszechniejsze przyczyny bólu kolan to:

  • brak ruchu w pełnym zakresie, długie utrzymywanie jednej pozycji np. siedzącej
  • nieprawidłowe obuwie (szczególnie z obcasem powyżej 5 cm)
  • nadwaga
  • zbyt duże napięcie przedniej i bocznej części uda (boczne przyparcie rzepki zwane też kolanem kinomana)
  • entezopatia kolana (przeciążeniowe uszkodzenie więzadła rzepki zwane też kolanem skoczka)
  • przykurcz spowodowany brakiem rozciągania mięśnia prostego uda (najdłuższego aktonu mięśnia czworogłowego uda)
  • zbyt mała ilość tkanki chrzęstnej w stawie kolanowym (chondromalacja rzepki)
  • nieprawidłowy wzorzec ruchu na skutek problemów ze stawem biodrowym
  • nieprawidłowy wzorzec ruchu na skutek problemów ze stawem skokowym
  • skrzywienie kręgosłupa
  • uraz kręgosłupa w odcinku krzyżowo-lędźwiowym
  • nawyk chodzenia w niewłaściwy sposób
  • stan zapalny wywołany obecnością pasożytów (np. grzybów, lamblii, krętków Boreliozy i tp.)
  • zwyrodnienia
  • choroby genetyczne
  • zła dieta (wyjałowiona z odpowiednich mikro i makroskładników)
  • nadużywanie niektórych substancji (np. alkoholu)

 
Większość z wyżej wymienionych dolegliwości można zniwelować odpowiednią pracą. Warunkiem jest, by zostały prawidłowo rozpoznane.
 
 

Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia na kolana?

 
 
Ćwiczenia na kolana dla osób prowadzących siedzący tryb życia i nie żyjących specjalnie aktywnie opierają się zwykle o podobne schematy z modyfikacjami zależnymi od przypadku. Zazwyczaj należy się skupić na odpowiednim rozciąganiu przedniej i bocznej części uda tzw. pasma biodrowo-piszczelowego, a wzmacnianiu tylnej części oraz aktonu mięśnia odpowiadającego za ostatnią fazę wyprostu w stawie kolanowym. Do tego dochodzą ćwiczenia polegające na utrzymaniu ruchu kończyn dolnych jedynie w płaszczyźnie strzałkowej oraz trening stabilizacji. Często należy oduczyć się dotychczasowego wzorca ruchu, co wiąże się z utrzymywaniem prawidłowego chodu, a więc skupieniem uwagi na swoich ruchach przez praktycznie cały czas poza treningiem właściwym.
 
 
Ćwiczenia na kolana - wzmocnienie kolan po kontuzji, urazieĆwiczenia na kolana dla osób po kontuzji lub zabiegu chirurgicznym bywają zwykle zbliżone, lecz muszą być wykonywane według ścisłych zaleceń osoby diagnozującej i prowadzącej przypadek tj. lekarza specjalisty. Przykładowo, warunkiem utrzymania kolana w stabilności w wypadku urazu lub całkowitego zerwania więzadła krzyżowego przedniego jest wzmocnienie mięśni zginających staw kolanowy i to na nich należy się skupić w pierwszej kolejności podczas rehabilitacji, a następnie treningu funkcjonalnego.
 
 
Stosować odpowiednie ćwiczenia na kolana należy w wypadku:
• rekonstrukcji więzadła krzyżowego
• rekonstrukcji więzadeł bocznych
• kontuzjowania łąkotki
• uszkodzenia chrząstki stawowej
• urazów rzepki
 
 

Jak wzmocnić stawy kolanowe po urazie?

 
 
Porehabilitacyjne ćwiczenia wzmacniające kolana pod okiem trenera medycznego lub fizjoterapeuty sportowego, można rozpocząć zwykle 3 – 4 miesiące po zabiegu chirurgicznym. Trening wzmacniający i stabilizujący staw kolanowy należy wykonywać nawet do roku po urazie. Wielkim błędem jest tzw. „oszczędzanie” kolan i zaniechanie ćwiczeń po okresie rehabilitacyjnym. Może to prowadzić do nawrotu dolegliwości, a nawet pogłębienia urazu. Osłabione kolana psują się najczęściej nie podczas intensywnego treningu, ale np. wstawania z krzesła, lekkiego zeskoku albo schodzenia ze schodów bez utrzymania kolana w osi palców stopy. Świadczy to o tym, że w większości nie uraz mechaniczny, ale zaniedbanie i brak profilaktyki są przyczynami dalszych problemów.
 
Na zdiagnozowanie problemu z kolanem często wystarcza badanie USG. Pozwala ono zdiagnozować urazy mechaniczne, choroby zwyrodnieniowe i reumatoidalne. Koszt badania waha się zwykle pomiędzy 100 a 200 zł. Jest ono też niezbędne w celu określenia założeń i całej struktury treningu indywidualnego.