Ćwiczenia na kręgosłup i zdrowe plecy

 
Czym są ćwiczenia na kręgosłup i czy należy je wykonywać dopiero gdy pojawi się ból? Otóż zdecydowanie nie. Kręgosłup to najważniejsza część szkieletu. Jest główną osią układu kostnego człowieka i ochrania przechodzący przez niego rdzeń kręgowy, będący centralnym elementem układu nerwowego. Zdrowy kręgosłup zapewnia nam pełnosprawność, prawidłowe działanie narządów wewnętrznych i normalne funkcjonowanie.
 
 
Ćwiczenia na kręgosłup zasadniczo powinno się wykonywać zawsze w ramach profilaktyki. Twarde wskazania dotyczą:

  • schorzeń kręgosłupa (np. dyskopatia, zwyrodnienia)
  • rwy kulszowej
  • występowania bólu, szczególnie w odcinku lędźwiowym
  • przebytej kontuzji
  • wad postawy
  • siedzącego trybu życia
  • podeszłego wieku
  • trenowania sportów walki i innych, gdzie ryzyko kontuzji jest duże
  • osłabienia mięśni na skutek przerwy w normalnym funkcjonowaniu (np. po pobycie w szpitalu)
  • po operacji kręgosłupa (według ścisłych wytycznych chirurga prowadzącego)
  • dzieci od 8 roku życia
  • nadwagi
  • uczucia sztywności i pospinania mięśni

 
 
Łatwo się domyśleć, że ćwiczenia na kręgosłup dla każdej osoby będą wyglądać inaczej, w zależności od potrzeby i przypadku. Nieprawidłowo dobranymi ćwiczeniami można fatalnie zaszkodzić prowadzonej osobie. Na przykład u kogoś, kto doznał kontuzji w odcinku lędźwiowym, gdy lekarz zaleca wzmacniać brzuch i grzbiet, nie mogą być to wznosy prostych nóg w leżeniu tyłem – na brzuch, a tradycyjne skłony na ławce rzymskiej z ciężarem – w ramach ćwiczenia grzbietu. Tego typu zestaw doprowadzi do pogłębienia urazu, a nawet kalectwa. Zrozumienie zasad działania tonusa mięśniowego oraz sił i dźwigni działających na kręgosłup to podstawa absolutnie każdej pracy korekcyjnej.
 
 

Dlaczego boli nas kręgosłup?

 
 
Kręgosłup, ze względu na swoje unerwienie, boli często bez jeszcze konkretnych przyczyn. Jest to dla nas sygnał alarmowy, że właśnie teraz należy się nim zająć, by uniknąć problemów w przyszłości. Siedzący tryb życia przyczynia się do skrócenia mięśni zginających staw biodrowy, a osłabienia i wyłączenia z pracy brzucha, pośladka i tylnej części uda. Dodatkowej niewygody przysparza spięcie grzbietu. To wszystko objawia się silnym bólem, który może rzutować na inne segmenty, a także kończyny – klasyczny przykład to zespół rwy kulszowej.
 
 
Działania profilaktyczne tak naprawdę powinno się podjąć jeszcze nim pojawi się jakikolwiek sygnał. Osoby ze słabymi mięśniami stabilizującymi kręgosłup, które nigdy wcześniej nie miały z nim problemów, często doznają kontuzji nagle i podczas wykonywania prozaicznych czynności, jak np. skłon, gwałtowne odchylenie w tył, noszenie dziecka na rękach.
 
 

 
 
Posiadam doświadczenie w pracy z ludźmi mającymi problemy z kręgosłupem. Jest to moja awangardowa nisza. „Ciężkie” przypadki konsultuję zawsze z lekarzem klienta oraz dodatkowo z osteopatą z wielonastoletnim doświadczeniem, który niejednokrotnie pomagał mi w moich problemach zdrowotnych. Ćwiczenia na kręgosłup dopasowuję przede wszystkim w zależności od świadomości ciała mojego podopiecznego. Nawet najlepszy ruch można zepsuć poprzez szarpnięcie, odpuszczenie napięcia mięśniowego w nieodpowiednim momencie lub zwyczajną nieuwagę.
 
Do zestawu ćwiczeń na kręgosłup zawsze dodaję rozciąganie fizjoterapeutyczne, które wykonuję w sposób aktywny na osobie prowadzonej – jej zadaniem jest jedynie trwać w pozycji w całkowitym rozluźnieniu i wykonywać moje polecenia, gdy np. poproszę o kilkusekundowe napięcie jakiegoś mięśnia.
Zapraszam do współpracy.