Medytacja, relaks, praca z umysłem

 

W zakres mojej oferty wchodzą:

– medytacja kierowana typu mindfullness, zen
– medytacja dynamiczna z wizualizacją
– nauka wprowadzania mózgu w stan aktywności na paśmie fal alfa
– techniki relaksacji przy użyciu oddechu i wizualizacji
– kształtowanie pozytywnych nawyków,
– ćwiczenia autoprogramowania z NLP
– ćwiczenia kodowania afirmacji
– ćwiczenia energetyczno-oddechowe typu qui gong, tai chi, joga

 

Umysł człowieka współczesnego

 
Żyjemy w ciągłym pędzie, który generuje psychiczne napięcie. Dziesiątki, a nawet setki myśli przelatują przez nasze umysły w jednej minucie. Wciąż myślimy, planujemy, odtwarzamy wersje zdarzeń przyszłych i przeszłych, „co by było gdyby” i „co będzie jeżeli”. Walczymy z niezgodnością między tym co jest, a tym co „być powinno”. Nie zaznajemy spokoju, nie odpoczywamy. Relaks kojarzy nam się z tzw. odstresowaniem, czyli obejrzeniem filmu po ciężkim dniu pracy, pójściem na piwo lub zajęciem czynnościami, które po prostu odwrócą naszą uwagę od bezmiaru obowiązków. Raz lub dwa razy w roku zdobywamy się na wakacje, po których bywa, że jeszcze trudniej odnaleźć nam się w szarej, zapracowanej rzeczywistości.
Prawda jest taka, że nasze umysły nie potrafią odpoczywać. Kolejna przykra rzecz, to to, że większość naszych problemów wynika wyłącznie z naszego umysłu lub też są rzeczami, na które nie mamy żadnego wpływu i nie w naszej kwestii jest je rozwiązywać. Stres blokuje racjonalne myślenie, pogarsza kreatywność, generuje dolegliwości zdrowotne. Ale nam wciąż wmawia się, że trzeba być odpornym na stres, że praca/życie to stres, że trzeba być silnym i radzić sobie/walczyć ze stresem. Innymi słowy zwalczać ogień ogniem.
 

Gdy stresu jest za dużo

 
Nadmiar stresu uruchamia struktury układu nerwowego, hormonalnego i odpornościowego.
Stymuluje do wydzielania adrenaliny, noradrenaliny oraz hormonów z grupy glikokortykosteroidów, z których w największych ilościach występuje kortyzol, nazywany hormonem stresu. Adrenalina stymuluje wątrobę do uwalniania glukozy w postaci glikogenu do krwiobiegu, który to z kolei zmusza trzustkę do wydzielania insuliny. Konsekwencjami utrzymania takiego stanu długotrwale są otyłość, insulinooporność, cukrzyca. Wysoki poziom noradrenaliny mózgu powoduje napady lękowe, niepokój, bezsenność.
 

Hormon stresu

Kortyzol jest jednym z istotniejszych hormonów nie tylko pod kątem reakcji na stres, ale także ze względu na jego wpływ na funkcjonowanie wielu aspektów organizmu, takich jak procesy trawienne, metabolizm, natlenienie mózgu, regulowanie poziomu cukru we krwi, czy stymulacja układu odpornościowego do pracy. Jednak gdy nadnercza produkują go zbyt dużo, co dzieje się na skutek długotrwałego przebywania w stresie, kortyzol przyczynia się do wielu bardzo niekorzystnych procesów w organizmie.
 
pokonać stres Warszawa

Chronicznie podwyższony poziom kortyzolu powoduje m. in.:

  • wzrost poziomu cukru we krwi i wyrzutów insuliny prowadzące do przybierania na wadze
  • spadek masy mięśniowej przez nasilone procesy rozpadu białek
  • zwolnienie tempa przemiany materii
  • zablokowanie uwalniania kwasów tłuszczowych z komórek, co prowadzi do wzrostu tkanki tłuszczowej
  • zahamowanie przyswajania wapnia przez organizm, co prowadzi do zmniejszenia gęstości kości
  • wzrost ciśnienia tętniczego
  • wzrost poziomu cholesterolu LDL
  • częste zmiany nastrojów, poczucie niepokoju, nerwice
  • wzrost apetytu i zachcianek, szczególnie na słodkie
  • upośledzenie trawienia, przez zahamowanie wydzielania kwasów żołądkowych
  • zmniejszone libido
  • osłabienie układu odpornościowego, zwiększona podatność na infekcje
  • pogorszenie koncentracji i pamięci
  • zwiększenie symptomów menopauzy
  • zanik lub rozregulowanie cyklu miesięcznego u kobiet
  • upośledzenie pracy tarczycy
  • retencja wody podskórnej
  • zaburzenie pracy wątroby
  • problemy ze snem
  • zaparcia

 

Czym jest medytacja

 
Medytacja najczęściej kojarzy się z wykonywaniem jakiejś czynności, np. siedzeniem na podłodze ze skrzyżowanymi nogami, zamkniętymi oczami i śpiewaniem mantr w obcym języku. Niektórzy obawiają się jej, myśląc, że jest to forma zachowania religijnego albo, co gorsza forma rytuału przypisywanego należącym do sekt. Nic bardziej mylnego.
Medytacja jest doświadczeniem transpersonalnym. Wiele osób doświadcza jej spontanicznie kilkakrotnie w życiu np. obserwując coś, co wzbudza podziw,jak piękno natury, podczas słuchania cudnej muzyki, doświadczając stanu bezinteresownej miłości, w czasie modlitwy, realizując marzenie życia.
Towarzyszy temu poczucie nieopisanego spokoju i głębokiego sensu istnienia. Umysł przekracza wówczas bariery egoistycznej osobowości i doświadcza szczęścia niezależnego od czynników zewnętrznych. Jest wieczne TU i TERAZ. Rozpamiętywanie przeszłości i snucie wersji przyszłości traci sens, gdy przeżywane jest wyłącznie piękno chwili obecnej. Umysł staje się czysty, niezmącony stresogennymi myślami. Doświadcza się „czegoś więcej”.
 

Jak medytować

 
Techniki medytacji a medytacja to nie to samo. To raczej zbiór czynności, które mają wytworzyć sprzyjające warunki, by medytacja mogła zaistnieć. Lecz nie bez przyczyny jest na świecie tyle systemów medytacyjnych, tyle szkół, odłamów, tradycji. Ludzie są różni, a więc i metody muszą być różne. Inaczej myśli człowiek Zachodu, a inaczej Wschody, pracownik korporacji nie znajdzie czasu na wielogodzinne rytuały, które może wykonywać do woli ktoś mieszkający w klasztorze w Indiach. Osoba mająca normalną pracę, rodzinę, obowiązki musi wybrać drogę właściwą dla siebie, często krótszą, ekspresową, prostszą w zrozumieniu i praktyce. Stawką jest tutaj osiągnięcie niezwykle subtelnego stanu, nie do zdefiniowania, ani zmierzenia przez nikogo poza samym medytującym. Dlatego też powstają techniki – by każdy mógł czerpać z dobrodziejstw medytacji, nie ważne czy będzie medytował 1,5h dziennie w otoczce tradycji i rytuałów, czy robił to 10 min dziennie za biurkiem u siebie w pracy.
 
medytacja Warszawa Ursynów

Efekty medytacji

Trwałe pozytywne zmiany, jakie przynosi medytacja to:

  • poprawa zdrowia
  • zmniejszenie stresu
  • ochota do życia
  • poprawa koncentracji i kreatywności
  • zmniejszenie podatności na uzależnienia
  • kontrola myśli i stanów emocjonalnych
  • mniejsze zapotrzebowanie na sen i regenerację
  • wzrost poczucia stabilności emocjonalnej
  • zwiększona samoocena
  • poprawa stosunków z innymi
  • doświadczanie stanów głębszych (duchowych)

 

Praca z umysłem

 
W czasie jednej sekundy umysł filtruje około dwa miliardy bitów informacji, z czego człowiek świadomie jest w stanie wychwycić z tego jedynie nikły procent. Zauważalne staje się jedynie to, co z jakichś przyczyn wydaje się ważne.

O ile mózg możemy ćwiczyć tak, jak mięśnie np. poprawiać pamięć oraz polepszać jego pracę, dbając o odpowiednią dietę, ilość snu i ogólny tryb życia, to z umysłem jest nieco inna historia. Mózg jest fizyczny, umysł wirtualny i składa się z kilku sfer. Jedną z najważniejszych i najbardziej wpływających na życie jest sfera podświadomości.
 

Czym jest podświadomość

 
Podświadomość jest częścią ludzkiej psychiki, w której zmagazynowane są treści zarejestrowane lecz bezpośrednio nieuświadomione. Zaliczają się do nich wspomnienia, lęki, pamięć konsekwencji popełnionych błędów, nabyte przekonania, wzorce zachowań, traumy, nawyki. Mają one bezpośredni wpływ na zachowanie człowieka, nawet jeśli stoją w sprzeczności wobec świadomych pragnień z chwili obecnej. Często utrudniają realizację celów i postanowień, jeśli te nie są zgodne z podświadomym systemem wierzeń i przekonań jednostki. Podświadomość posuwa się nawet do autosabotażu i lubi stosować kary za popełnione błędy, a także za błędy rodziców i opiekunów. Umysł jest najbardziej podatny na wzorce wkodowane do podświadomości w dzieciństwie, przyjmuje się, że między 3 a 8 rokiem życia, ale nie jest to wyznacznik. W wieku dorosłym również można się łatwo nabawić podświadomych przekonań np. o swojej nieatrakcyjności, nieudolności, nie zasługiwaniu na coś i tp. Podświadomość będzie dążyć do realizacji zakodowanych przekonań, chyba, że zmianie ulegnie jej program.
Mówi się, że podświadomość ma umysł czteroletniego dziecka. Jest kapryśna, szybko wyciąga swoje własne wnioski, unika bólu, jest tchórzliwa, szczególnie, gdy doznała już nieprzyjemnych przeżyć. Ogólnie mówiąc jest naszym drugim ja, które ma większy wpływ na nasze życie, niż byśmy tego chcieli.
 

Działanie podświadomości:

  • Podświadomość kształtuje nawyki, wpływa na zachowanie, sytuacje i relacje z innymi (efektywność, kreatywność, nieudolność – to często sprawka)
  • Podświadomość ma stały kontakt ze świadomością, lecz „słucha” jej tylko w odpowiednich warunkach
  • Podświadomość szybko się uczy i szybko wyciąga wnioski, a jej zachowania kierowane są bardzo prostą „dziecięcą” logiką (co czasem bywa bardzo skomplikowane do rozszyfrowania)
  • Podświadomość rejestruje wszystko 24h na dobę lecz wyłapuje, modyfikuje i ogranicza nadmiar informacji docierających do świadomych zmysłów
  • Podświadomość jest bardzo wrażliwa na urazy. Lęk i stres ograniczają jej potencjał i przyczyniają się do powstania negatywnych doświadczeń, a także psychosomatycznych dolegliwości i fizycznych chorób
  • Podświadomość nie rozumie pojęcia czasu, na skutek silnie zakodowanych wspomnień wpływa na ciało, jakby sytuacja miała wciąż miejsce w chwili obecnej
  • Podświadomość nie znosi presji i źle reaguje na agresywne próby kontrolowania jej
  • Podświadomość artykułuje, co ma do powiedzenia w snach, mimowolnych wspomnieniach, niekontrolowanych zachowaniach (np. potknięcia, odruchowe czynności), a także odczuciach fizycznych łącznie z bólem
  • Podświadomość można programować
  • Na podświadomość najefektywniej można wpłynąć w stanie całkowitego rozluźnienia fizycznego i psychicznego
  • Podświadomość w odpowiednich warunkach przyjmuje zwizualizowane obrazy za prawdziwe

 

Wpływanie na podświadomość

medytacja Warszawa Ursynów 
Wszelkie formy pracy z umysłem, czy jest to programowanie neurolingwistyczne, czy np. rytuały magiczne, opierają się na wpływie na podświadomość.
Według badań najlepszy kontakt z nią nawiązuje się, gdy mózg pracuje na falach 8 – 15 Hz, czyli w stanie alfa. Stan ów osiąga się np. poprzez kontrolowaną relaksację. Pionierem programowania umysłu w stanie alfa był Jose Silva – twórca m.in. medytacji dynamicznej. Ale nie jest to jedyny sposób. Są różne metody, ćwiczenia, sposoby zachowań, mające na celu, poprzez wpływ na podświadomość, poprawienie jakości życia.
Techniki pracy z umysłem są różnorodne i mają raczej umowny podział, ale jeśli mają służyć usprawnieniu jakiejś dziedziny życia, zwykle opierają się na wkodowaniu nowego przekonania, wzorca zachowań, odkodowaniu starego lub ukształtowaniu nawyku.
 

Narzędzia do pracy z umysłem:

  • wizualizacja
  • czynności manualne, jak zapisywanie
  • czynności twórcze, jak rysowanie symbolicznych obrazów
  • wykonywanie gestów i odwzorowywanie zachowań
  • werbalizacja, jak mówienie afirmacji

 
W jednej technice często wykorzystuje się kilka narzędzi, by wzmocnić jej działanie.