Trening funkcjonalny

 

Trening funkcjonalny wywodzi się z aktywnej rehabilitacji oraz ze sportowych form przygotowania pod konkretną dyscyplinę. Jest stosowany również profilaktycznie w celu zabezpieczenia przed potencjalnymi kontuzjami, bądź skorygowania nieprawidłowych wzorców ruchowych.
Określenie trening funkcjonalny, jak sama nazwa wskazuje, pochodzi od słowa „funkcja”. A więc jest to trening poprawiający jakąś konkretną lub wiele funkcji motorycznych. Jego forma jest zawsze dopasowywana do potrzeb osoby trenującej, a nie realizowana według jakiegoś narzucanego schematu (np. treningu obwodowego, wykorzystania sprzętu typu kettlebells, bosu lub trx, czy wykonywania serii łączonych, jak zwykło się to ostatnio twierdzić w „pop kulturze fit”).
 
 
Trening funkcjonalny WarszawaPodstawowe wzorce ruchowe, na których bazuje trening funkcjonalny to:

  • utrzymanie stabilnej pozycji
  • ruchy lokomocyjne; pełzanie, czworakowanie, chód, bieg, skoki
  • przysiady, wykroki
  • ciągnięcie do siebie
  • odpychanie
  • rotacje/przeciwrotacje tułowia
  • ruch zawiasowy w stawie biodrowym; zginanie i prostowanie tułowia

 
 
Powszechnie zwykło się też uważać, że jest to trening odzwierciedlający ruchy powtarzające się w życiu codziennym. Jest to stwierdzenie irracjonalne i nieprawdziwe (szczególnie, gdy dorzucić do niego teorię ze sprzętem typu kettlebell, trx lub bosu). Jednakże trening ten może nawiązywać do jakiejś formy ruchu stosowanej na co dzień i poprzez odpowiednie ćwiczenia polepszyć jej wykonywanie lub wręcz uruchomić ją na nowo w sposób prawidłowy. To samo tyczy się poprawy wyników sportowych, czy rehabilitacji.

Przykładowo: biegaczowi podczas pokonywania długiego dystansu schodzi kolano do środka, czego konsekwencją są przewlekłe bóle w stawach. Przyczyna – nieprawidłowy wzorzec, ograniczenie ruchomości w stawie skokowym, płaskostopie. Metoda poprawy funkcji ruchowych – zwiększanie mobilności w stawie skokowym, ćwiczenia korekcyjne na stopę, trening wzorca wykroku z użyciem lateksowego ekspandera, ćwiczenia stabilizacji kolana na bosu, wzmacnianie grupy kulszowo-goleniowej w leżeniu przy pomocy trx.
 
 
 
A więc schemat: problem → potrzeba zmiany → analiza → rozwiązanie.
 
 
 

Co nam daje trening funkcjonalny?

 
 
Trening funkcjonalny służy poprawie danych wzorców ruchowych i kształtowaniu takich czynników jak szybkość, siła, wytrzymałość, stabilność i mobilność, moc, przyśpieszenie, koordynacja itp. Stosowanie specjalistycznego sprzętu z tzw. „grupy funkcjonalnej” jest tu wyłącznie narzędziem, a nie celem samym w sobie. Jeśli do poprawy danej funkcji motorycznej użyteczny będzie np. ciężki sprzęt ze strefy wolnych ciężarów, to jak najbardziej należy go użyć. Należy jednak zwrócić uwagę, że trening kulturystyczny nie jest treningiem funkcjonalnym. Ćwicząc funkcjonalnie zwykle pracuje się na taśmach mięśniowych i wielu grupach naraz, a nie wykonuje ruchy izolowane, jak to często bywa w kulturystyce.
 
 
Korzenie treningu funkcjonalnego sięgają rehabilitacji i treningu medycznego, a więc zapoznawanie się z nim powinno przebiegać pod okiem osoby kompetentnej z należytym zakresem umiejętności.

 
Trening funkcjonlany