Trening odchudzający lub redukcyjny

 
To forma treningu mająca na celu pozbycie się nadwagi i utrzymanie tego stanu rzeczy. Przed przystąpieniem do niego należy skonsultować się z lekarzem i w razie potrzeby wykonać serię niezbędnych badań (szczególnie osoby z dużą nadwagą, problemami z sercem, kręgosłupem, jakąkolwiek chorobą związaną z układem hormonalnym).

Rutynowe badania wykonywane zwykle przed rozpoczęciem redukcji to:

  • EKG,
  • poziom elektrolitów,
  • morfologia obwodowa krwi,
  • poziom glukozy we krwi,
  • TSH (określenie stanu zdrowia tarczycy, a w wypadku górnej granicy poszerzenie badania o FT3-4),
  • poziom hormonów płciowych,
  • kortyzol,
  • badanie CRP (osoby, u których podejrzewa się stan zapalny – infekcje bakteryjne, grzybiczne, pasożytnicze, wirusowe)

 

Trening odchudzający jest dużo bardziej skomplikowanym procesem, niż mogłoby wydawać się na pierwszy rzut oka. Dzieje się tak z kilku przyczyn. Jedna z nich to zdolności adaptacyjne naszego organizmu. Wiele osób trenujących systematycznie w strefie cardio (rowerki, orbitreki, bieżnie) na pułapie tlenowym (wysiłek o niskiej intensywności, a stosunkowo długim czasie trwania), zauważa po kilku tygodniach osłabienie lub nawet zanik efektów. Organizm zwyczajnie przyzwyczaja się do umiarkowanego obciążenia treningowego, a tempo metabolizmu spoczynkowego ulega atrofii.
 
 

Jak zwiększyć skuteczność odchudzania?

 
 
Trening odchudzający lub redukcyjny WarszawaTrening redukcyjny nie będzie działać na dłuższą metę bez wplecenia do niego elementu interwałowego. Wysiłek interwałowy polega na naprzemiennym stosowaniu ćwiczeń o wysokiej intensywności z ćwiczeniami o niskiej intensywności. Prowadzi to do wzrostu tempa przemiany materii i zwiększenia objętości wyrzutowej serca. Trening tradycyjny nie wymusza podniesienia metabolizmu w takim stopniu, jak ma to miejsce w wypadku interwału, kiedy to organizm jest zaskoczony gwałtowną zmianą intensywności pracy. Dodatkowo w ciągu 24 godzin od zakończenia treningu interwałowego wzrasta podstawowa przemiana materii, spalając średnio o ok 10% kalorii więcej, niż jak po klasycznych aerobach.
Kolejną przyczyną, dla której spalanie tkanki tłuszczowej odbywa się bardziej wydajnie, jest zwiększenie liczby mitochondriów w komórkach mięśniowych. Mitochondria to takie „mikroelektrownie”, które poprzez spalanie wolnych kwasów tłuszczowych wytwarzają energię potrzebną do wykonania wysiłku fizycznego. Oczywistym jest, że ich liczba wpływa na dynamikę procesu.

 

Jedną z głównych przyczyn, dla których trening odchudzający często nie może być w pełni efektywny, jest zaniedbanie w nim ćwiczeń siłowych. W badaniach przeprowadzanych już w latach 90 XX wieku dowiedziono, że same ćwiczenia cardio bez treningu siłowego prowadzą zarówno do spadku tkanki tłuszczowej, jak i mięśniowej. Atrofia mięśni jest zjawiskiem bardzo niekorzystnym, gdyż spowalnia ona tempo metabolizmu spoczynkowego. Im lepsze mięśnie, tym większa dobowa przemiana materii.

 

Trening redukcyjny należy również podeprzeć odpowiednim sposobem żywienia i suplementacji (szczególnie po wykonaniu intensywnych ćwiczeń aerobowych) oraz dostateczną ilością snu.

W zakres mojej oferty wlicza się trening odchudzający według wyżej wymienionych reguł, podparty o indywidualne podejście do każdego przypadku.
Zapraszam serdecznie.